Foto: FIA Formula E
Nyck de Vries is vierde geworden in de eerste van de zes Berlijn E-Prix’. De winst was voor Antonio Felix da Costa. Het was niet de dag van Robin Frijns. De Limburger viel na negen ronden uit.
Alle coureurs komen goed weg bij de start. Ook De Vries behoudt netjes zijn vijfde plek. Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne start vanaf plek vijftien en neemt in de eerste ronde al het plekje van René Rast, de DTM-kampioen, over. Da Costa rijdt hard weg en creëert direct een gat van bijna twee seconden op Jean-Eric Vergne. Lucas di Grassi gaat ook als een speer en wint in de eerste twee rondes zelfs vijf plekken.
Chaos blijft de eerste rondes verder uit. Op de omgekeerde lay-out van Tempelhof weten de coureurs prima hun weg te vinden na een shakedown, twee vrije trainingen en de kwalificatie. Behalve Nederlander Robin Frijns. In ronde negen lijkt hij in het gedrang te komen met Maximilian Günther en rijdt zijn auto stuk tegen de muur. Daarbij breekt zijn ophanging af. Hij parkeert de auto langs de muur en de safety car komt de baan op. Helaas is het dus voor de Nederlander einde oefening.
.@RFrijns hits the wall and is forced to retire from the race. Safety car is currently on track. #BerlinEPrix #SeasonSixFinale pic.twitter.com/8JiPwlEp46
— ABB Formula E (@FIAFormulaE) August 5, 2020
Na de safety car, die zo’n vijf minuten duurt, weet Nyck de Vries Sebastian Buemi in te halen. De Zwitser gaat een ronde later voor de Attack Mode, maar helaas werkt deze niet omdat Buemi de eerste lijn niet goed aansnijdt. Twee rondes later gaat ook Lotterer voor de Attack Mode, maar ook hij activeert de extra pk’s niet op de juiste manier. De Vries kan door het euvel gemakkelijk aansluiten bij de Duits-Belgische coureur en gaat direct aan Lotterer voorbij. Eigenlijk een gratis plek dus voor de coureur uit Sneek.
Met nog twintig minuten te gaan activeren ook de beide Techeetah-coureurs hun extra pk’s om zo het gat gat tussen hen en De Vries te kunnen behouden. Lotterer en Bird sluiten met hun Attack Mode aan bij De Vries en weten de Nederlander vrij snel voorbij te komen. De Vries is daardoor weer terug bij af op zijn startpositie. Niet veel later gaat een ‘full course yellow’ in, waardoor de coureurs allemaal 50 kilometer per uur moeten gaan rijden. Felipe Massa remt namelijk niet op tijd en stuurt zijn auto de bandenstapels in. De raceleiding vraagt de Braziliaan of hij zijn auto nog achteruit buiten de baan kan parkeren, maar het gebrek aan voorvleugel zorgt er volgens hem voor dat dat niet meer gaat lukken. Weg takelen is dus nodig.
Voor veel coureurs is dat flink balen, want zij hebben net daarvoor hun Attack Mode geactiveerd. Zodra de groene vlag weer zwaait, activeert Da Costa zijn laatste keer Attack Mode en blijft nog net zijn teamgenoot Jean-Eric Vergne voor. De Techeetah’s racen flink met elkaar. De Vries weet met zijn laatste beetje Attack Mode nog André Lotterer te pakken, maar een ronde later zit de Duitser al met zijn extra pk’s de Nederlander op de hielen.
De laatste vijf minuten worden nog flink spannend, met vier auto’s die vlakbij elkaar zitten. Enkel Felix Da Costa is volledig buiten bereik van de rest van het rijdersveld. De Vries weet met nog drie minuten te gaan met wat hangen en wurgen Vergne voorbij te komen, waardoor ook Stoffel Vandoorne heel knap nog aan kan sluiten achter zijn teamgenoot. De Belg startte vijftiende en wist gedurende de race tien plekken te winnen. Niet veel later gaat iets daar achter Mitch Evans, de voor de race nummer twee in het kampioenschap, nog in de rondte. De Nieuw-Zeelander valt daardoor helemaal terug naar plek achttien.
In de allerlaatste ronde steekt D’Ambrosio zijn landgenoot Vandoorne nog voorbij en dus blijft het voor de teamgenoot van De Vries bij een zesde plek. André Lotterer pakt vlak voor de finish ook nog heel knap Sam Bird en stelt daarmee de tweede plaats veilig. Nyck de Vries kan de Brit uiteindelijk net niet meer inhalen en voor de Sneker blijft het dus bij een vierde stek. Felix Da Costa pakt na de pole position dus ook de winst en breidt daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap nog verder uit.
Morgen staat de tweede race van de finale op de planning. Ook dan zal er gereden worden op de omgekeerde lay-out.