Foto: Red Bull Content Pool
De kaarten zijn geschud. De Formule 1 heeft de grootste reglementswijziging in meer dan een decennium doorgevoerd en wie de nieuwe regels het beste en slimste heeft toegepast weten we na dit weekend. We zetten op een rij welke onderwerpen dit jaar spelen. En ook wagen we ons aan een voorzichtige voorspelling welk team waar staat.
Het seizoen 2022 staat in het teken van de nieuwe reglementen. Tijdens de testdagen in Barcelona en Bahrein zagen we de nieuwe generatie bolides voor het eerst op de baan. Wagens die zijn ontworpen volgens verschillende filosofieën, maar de afgelopen jaren is hard gewerkt aan een nieuw boek met reglementen. Een team onder leiding van Ross Brawn en Pat Symonds heeft de ideale F1-wagen ontworpen, waar ontwerpers mee uit de voeten mogen. De reglementswijziging wordt doorgevoerd om meer echte inhaalacties te creëren.
De huidige F1-wagens maken gebruik van DRS om inhalen te bevorderen, maar inhaalacties met DRS zijn over het algemeen niet de inhaalacties die bijblijven. Het zijn saaie makkelijke acties die doorgaans op het rechte stuk worden uitgevoerd, omdat het bijna onmogelijk is geworden om in te halen. Lukt het wel om een auto te volgen, dan heb je te maken met overmatige bandenslijtage en kan je spoedig de pits opzoeken voor een nieuw setje rubber.
De basis van de huidige bolides is ontworpen met het idee om inhalen te bevorderen. Zo mogen teams nog weinig veranderen aan de voorvleugel. De vleugels zijn relatief simpel geworden, zonder gekke flapjes. De achtervleugel heeft ook een ander design gekregen en zorgt ervoor dat de lucht nu veel hoger wordt gestuurd. De oude generatie bolides waren juist ontworpen om het achterliggers zo moeilijk mogelijk te maken. Lucht werd daar naar de voorvleugels geduwd.
Niet alleen de vleugels zijn dit jaar anders. Bij de F1-bolides ligt de nadruk op de luchtstroom onder de auto’s. Ground effect is teruggekeerd in de Formule 1. Dat creëert een lage luchtweerstand onder de wagen waardoor je een hogere snelheid krijgt en als het ware aan de grond blijft plakken. Niet elk team heeft op dit moment het systeem onder controle, want bij sommige teams zie je de auto’s stuiteren, het zogenoemde porpoising, omdat ze constant de grond raken. Ook hebben de wagens andere banden. De F1 is namelijk overgestapt op 18-inch wielen.
Verstappen
Gaan we een andere Verstappen op de baan zien? Max Verstappen is de regerend wereldkampioen. Zijn doel is bereikt en dat betekent dat hij met een ander gevoel in de wagen zit. De Nederlander wordt gezien als een agressieve coureur. Het is afwachten of hij opnieuw met de ellebogen uit de cockpit over het asfalt gaat en de overige coureurs wil laten zien dat hij de nummer 1 is.
Binnen het team van Red Bull Racing is Verstappen sowieso de nummer 1. De Nederlander heeft zijn contract met 5 jaar verlengd en dat bevestigt dat alles binnen het team om hem draait. Voor Sergio Perez kan dit moeilijk worden want de auto wordt ontworpen en afgesteld op de rijstijl van de Limburger. Het tweede stoeltje naast Verstappen kan je carrière breken. Daar kunnen Pierre Gasly en Alex Albon over meepraten.
Perez krijgt een nieuwe kans binnen het team. Aan hem dit jaar de taak om waar te maken dat hij de ideale teamgenoot van Verstappen is. De Mexicaan heeft afgelopen jaar goede races gereden zoals in Azerbeidzjan en Mexico, maar te vaak kon hij de Nederlander niet helpen in het gevecht om de wereldtitel. Het is niet voor niets dat Mercedes opnieuw de constructeurstitel kon grijpen. De nieuwe generatie bolides zorgt voor nieuwe en gelijke kansen voor Perez en we zullen zien of Perez dit jaar vaker op het op podium zal staan. Mocht het Checo niet lukken, dan staat Gasly op pole position om het stoeltje van hem af te pakken. Maar vergeet ook Albon niet. Dit jaar keert hij terug in de Formule 1 bij het team van Williams, maar de banden met Red Bull zijn niet doorgesneden en het team uit Milton Keynes heeft al vaker laten vallen dat zijn simulator werk in 2021 zeer belangrijk is geweest voor de doorontwikkeling van de wagen gedurende het seizoen. En voor het creëren van de beste setup tijdens de race weekenden.
FIA
Niet alleen in de F1 zijn dingen veranderd, ook bij het overkoepelende autosportorgaan FIA. Na de gebeurtenissen in Abu Dhabi is Michael Masi de laan uitgestuurd. Een opmerkelijke besluit omdat de FIA daarmee indirect bevestigd dat Mercedes en Lewis Hamilton gelijk hadden om protest aan te tekenen tegen de uitslag van de race en dat het handelen van Michael Masi onjuist was. Daarmee blijft het eerste eerste kampioenschap van Max Verstappen een smetje houden, wat met het aanblijven van Masi was voorkomen.
De Australiër krijgt een andere functie binnen de FIA. Niels Wittich en Eduardo Freitas zijn benoemd als de nieuwe wedstrijdleiders van de F1, daarnaast heeft de Formule 1 vanaf dit seizoen de mogelijkheid om gebruik te maken van een VAR. De FIA heeft een zware taak dit jaar, omdat 2021 in het teken stond van inconsistente straffen. Wat het ene weekend is geoorloofd, kan het volgende weekend worden bestraft en dat is een slechte zaak. Mohammed Ben Sulayem heeft Jean Todt opgevolgd als nieuwe president van de FIA en hij heeft als zware taak om van de FIA een geloofwaardig orgaan te maken met consistente regels, zodat een coureur weet welke gevolgen een bepaalde actie op de baan heeft, voordat de actie wordt uitgevoerd.
De voorspelling
Nu de testweken voorbij zijn en we aan de vooravond van het nieuwe F1-seizoen staan durven wij een voorzichtige voorspelling voor dit seizoen te doen. Het is gebaseerd op de testtijden, op de hoeveelheid ronden die teams wisten af te leggen, de problemen die zij kenden tijdens het testen, maar ook de prestaties uit verleden.
Arie | Alexander | Jordi | |
1. | Red Bull | Red Bull | Red Bull |
2. | Ferrari | Ferrari | Ferrari |
3. | Mercedes | McLaren | Mercedes |
4. | McLaren | Haas | AlphaTauri |
5. | Alpine | Mercedes | McLaren |
6. | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Alpine |
7. | Haas | AlphaTauri | Haas |
8. | Alpha Tauri | Williams | Aston Martin |
9. | Aston Martin | Alpine | Williams |
10. | Williams | Aston Martin | Alfa Romeo |