De Wings for Life livery van Red Bull in 2012 (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)
In de loop der jaren zijn er hele mooie, maar soms ook vooral interessante liveries gebruikt op Formule 1 auto’s. Vooral de afgelopen jaren tijdens de pre-season testdagen gaan renstallen los met hun designs. In de aanloop naar de oefenrondjes in Barcelona pakken we er de komende vier weken elke vrijdag enkele mooie bij. Een blast to the past, met vandaag deel twee!
De twee auto’s van een team moeten identiek zijn. Dat lazen we bijvoorbeeld al in deel 1 over de liveries, waar BAR geen toestemming kreeg om de bolides in verschillende uitvoeringen te rijden. Toch is het ooit wel voorgekomen: in 2007 kreeg Red Bull namelijk toestemming om de wagen van David Coulthard tijdens zijn laatste Grand Prix aan te passen. In een roomwitte Red Bull werd aandacht gevraagd voor Wings for Life, een goed doel van Red Bull. Een witte bolide is nog niet bijzonder, maar tijdens de race op Silverstone werd er ook aandacht gevraagd voor dat doel. De RB3 werd voorzien van duizenden pasfoto ‘s. Via een donatie konden mensen een soort van sponsorruimte kopen op de wagen. De actie werd in 2012 herhaald.
Jan Lammers is een kind van Zandvoort. In zijn jeugd gaf hij ooit les aan tabaksfabrikant Theodoor Niemeyer. Het contact dat toen werd gelegd kwam goed van pas toen Lammers de kans kreeg om Formule 1 te rijden bij Shadow. De wagen van de Nederlander kreeg een opvallend uiterlijk met een grote Samson-leeuw op de neus.
McLaren rijdt sinds twee seizoenen met een oranje Papaya-livery. Het is de kleurstelling die oorspronkelijk gebruik werd door oprichter Bruce McLaren. Na 1971 ging McLaren over naar een andere kleurstelling en droeg bijvoorbeeld jarenlang het rood/wit van Marlboro. Dat contract liep eind 1996 af. In de winter van 1997 kwam McLaren plotseling op de proppen met een oranje kleurstelling. Het bleek een tijdelijke livery te zijn, want tijdens het seizoen werden de wagen in het zilvergrijs van motorleverancier Mercedes en sigarettenmerk West gespoten. In de winter van 2006 kwam de oranje McLaren overigens nog een keer terug.
Embed from Getty ImagesIn de jaren ‘50 en ‘60 werd de kleur van de bolide vaak bepaald door het kleurenschema van het land van herkomst. Daarnaast waren auto’s in die tijd nog niet voorzien van sponsoren. Dat is tegenwoordig wel anders. Toch reed Ferrari tijdens de Italiaanse GP in 2001 met een bolide zonder sponsoren. Na de aanslagen op de Twin Towers in New York reed Ferrari uit respect met een kale wagen, voorzien van een zwarte neus. Een soort rouwband.
Embed from Getty ImagesHet Ferrari rood is niet altijd rood geweest. Enzo Ferrari kreeg het in 1964 aan de stok met de Italiaanse autoriteiten. De ruzie liep zo hoog op dat hij besloot om zijn wagens de laatste races van het seizoen niet langer in de nationale kleuren uit te voeren, maar in het blauw/wit. De kleuren van North American Racing. In die kleuren werd John Surtees vervolgens Wereld Kampioen.
Embed from Getty ImagesHonda kwam in 2007 met de RA107. Dat klinkt nog niet bijzonder, maar dat was het uiterlijk van de bolide dat jaar wel degelijk. In die periode wilden motorleveranciers laten zien dat zij groen bezig waren. Ook Honda dacht aan het milieu en kwam met de ‘Earth Car.’
Het was voor het eerst in 30 jaar dat een constructeur een wagen een heel seizoen had ingezet zonder zichtbare sponsoring. Honda kreeg aan het eind van het seizoen een environmental award voor hun actie om stil te staan bij de aarde. Het was ook de grootste prijs dat seizoen, want Jenson Button wist slechts 6 punten te scoren in de RA107, terwijl Rubens Barrichello het seizoen zelfs afsloot zonder punten.
Een livery die in 2020 ineens ook weer heel relevant is dus!
Embed from Getty ImagesDat was de trip down memory lane voor deze week. Volgende week gaan we nog meer liveries bekijken, in de aanloop naar de autopresentaties en de testdagen in Barcelona, waar we ongetwijfeld ook weer interessante designs zullen zien. Fijn weekend!
Tekst: Arie Meijer