Logo 70 jaar Formule 1
Sean Bratches zal zijn functie als commercieel directeur van F1 aan het eind van de maand neerleggen.
Bratches, een van de drie leidinggevenden die werden benoemd toen de Amerikaanse groep Liberty Media de sport in januari 2017 kocht, wordt niet direct vervangen. Een verklaring van F1 zegt dat hij “het bedrijf zou blijven ondersteunen in een adviserende rol vanuit de Verenigde Staten”.
Formule 1-voorzitter en CEO Chase Carey vertelt dat Bratches de commerciële kant van de sport heeft getransformeerd toen Liberty Media de Formule 1 overnam. Dit door onder andere het aantal sponsoren te vergroten, de mediarechten te verbeteren en twee nieuwe races aan de kalender toe te voegen (Zandvoort en Hanoi, beide zullen dit jaar voor het eerst verreden worden).
Een verklaring van F1 benadrukte de transformatie van de sport sinds die tijd. “F1 heeft zijn sponsorportfolio verbreed, het bereik en de reikwijdte van de wereldwijde mediarechten van de sport verbeterd, belangrijke race-promotieovereenkomsten vernieuwd en twee nieuwe races in de Formule 1-kalender heeft aangekondigd” (in Nederland en Vietnam, beide dit jaar debuut)
“De digitale activiteiten van de Formule 1 werden onder zijn leiding vernieuwd, door een nieuw responsief webplatform te lanceren en het merk uit te breiden naar gebieden als direct-naar-consument, fantasy, podcasting, licenties en weddenschappen. Ook creëerde en begeleidde hij initiatieven gericht op de fans, waaronder de Netflix-serie ‘Drive to Survive’, de demo’s in grote steden en de Esports-competitie van de Formule 1.
“Alle belangrijke statistieken, waaronder het bijwonen van wedstrijden, kijkers op televisie en betrokkenheid en gebruik van digitale en sociale media zijn tijdens zijn ambtstermijn toegenomen.”
Bratches is echter niet succesvol geweest in een van zijn hoofdambities, namelijk het opzetten van een nieuwe race in wat hij een ‘bestemmingsstad’ in de VS noemt. Bratches had Miami gereserveerd, maar een aanvankelijk voorstel voor een race in de binnenstad en over een brug stuitte op lokaal verzet.
F1 probeert nu een race op te zetten op een minder dramatische locatie rond het NFL-stadion van Miami Dolphins, maar dit moet nog gebeuren.
Bratches zei: “Ik ben er trots op dat ik de Formule 1 in een betere positie achterlaat dan toen ik in 2017 toetrad en ik weet dat de stichting die we als team hebben opgezet onze fans over de hele wereld zal blijven bedienen en een nieuw publiek zal bereiken. “
Hoofd marketing Ellie Norman en Frank Arthofer, wereldwijd hoofd van digitale media en licenties, zullen nu rechtstreeks rapporteren aan Carey.