Het was een probleemloze middag voor Charles Leclerc. De Monegask kwam vrijwel onbedreigd als eerste over de finish van het circuit in Melbourne, Australië, en vergrootte daarmee zijn leiding in het kampioenschap. Pérez en Russell completeerden het podium. Max Verstappen leek lang op weg naar een tweede plaats, maar moest na een halve race opgeven toen zijn auto het begaf.
Verstappen was slecht weg bij de start, in tegenstelling tot zijn teamgenoot Sergio Pérez. De Nederlander kon Checo wel counteren richting bocht één, waardoor Pérez in de knoei kwam met de Mercedes van Lewis Hamilton. Die was Lando Norris namelijk al voorbij en wist daarna door te stoten naar plek drie.
Carlos Sainz viel vanaf plaats negen flink terug bij de start en vloog er vervolgens in de chicane in sector drie vanaf. Hij mistte op een haar na meerdere auto’s en kwam vast te zitten in de grindbak. De wedstrijdleiding besloot eerst een virtuele safety car in te zetten, maar de Spanjaard zat op een dusdanig lastige plaats dat uiteindelijk toch de safety car de baan op werd gestuurd. Na ronde zes werd de race weer herstart, waarbij Leclerc prima uit de startblokken kwam. Hij kon zonder moeite de leiding behouden en dus ging het veld zonder veranderingen weer van start.
Pérez kon in rondje tien Lewis Hamilton inrekenen bij het inschakelen van de DRS. In bocht drie remde hij de Brit uit en kon dus verder op de derde plaats. Voor zijn teamgenoot Max Verstappen ging het niet zo soepeltjes. De wereldkampioen klaagde over flinke graining op zijn linker voorband en hij verloor de nodige tijd op Leclerc: binnen acht ronden na de safety car zat er al een gat van vijf seconden tussen de twee kemphanen.
Tijdens de safety car maakte de op hard gestarte Stroll al twee stops, eerst naar mediums en daarna weer naar hard, om zo de race uit te rijden, maar Esteban Ocon was de eerste met een reguliere pitstop. Niet veel later volgde ook Max Verstappen. Zijn linker voorband was er helemaal aan en dus zette het team de Nederlander op een nieuwe set hard rubber.
In rondje 21 werd Sergio Pérez voor nieuwe banden naar binnen gehaald, Leclerc ging samen met Lewis Hamilton een rondje later. Die laatste kon knap de overcut maken op Sergio Pérez. De Mexicaan had wel de warmere banden, dus kon meteen in gevecht met de Brit. Hij had ‘m net ingehaald toen de race geneutraliseerd werd. De safety car werd de baan opgestuurd nadat Sebastian Vettel de wagen verloor in bocht vier. Hij klapte links de muur in en verloor zijn volledige voorvleugel. Een dramatisch weekend was daarmee compleet voor de Duitser.
Na vijf rondjes was alle rommel weer opgeruimd en mocht Charles Leclerc op zijn harde banden het veld weer van start laten gaan. De Monegask leek gas te geven, maar hield toch weer in, waardoor Verstappen bovenop de Ferrari zat. Toen hij gas gaf kon Verstappen meteen langszij komen, maar richting bocht één geen actie maken en dus bleven de verhoudingen zoals ze waren. Verstappen kon daarna eigenlijk geen vuist maken, dus het gat tussen de twee liep flink op.
De strijd om plaats drie was wel erg spannend. Sergio Pérez zat ronde na ronde op de staart van George Russell en de Brit moest flink verdedigen tegen de Mexicaan. In ronde 37 kon Pérez er eindelijk langs duiken en dus de podiumplaats bemachtigen.
Twee rondes later was het helaas drama voor Red Bull Racing. Max Verstappen viel namelijk uit. Zijn auto begaf het aan het einde van start-finish en hij moest zijn auto meteen parkeren in de tweede bocht. Er waren wat vlammen te zien aan de achterkant van zijn bolide, maar gelukkig waren de marshalls op tijd met een brandblusser. Een flinke domper in ieder geval voor Red Bull Racing.
Na een korte virtual safety car mocht iedereen weer op vol tempo rijden en zat George Russell door het uitvallen van Verstappen dus ook weer op podiumkoers.
Daarna was het vooral spannend in het middenveld, rond de plekken voor de laatste paar puntjes. Gasly, Bottas en Stroll waren lang in gevecht met elkaar en Stroll hield het knap vol om de twee lang achter zich te houden, maar moest zich uiteindelijk gewonnen geven.
Met nog vier rondjes te gaan was Leclerc met een voorsprong van twintig seconden op Sergio Pérez vooral bezig met de snelste ronde, die hij notabene al in handen had. Hij wilde nog graag een keer aanzetten, maar het team zei: doe maar niet. Zelf was hij het er niet helemaal over eens, zo liet hij over de boordradio weten: ‘Oké maar… oké…’
Uiteindelijk maakte het ook allemaal niet meer uit. De Monegask ging fier naar de winst. Sergio Pérez minimaliseerde de schade voor Red Bull, voor zover dat kon, met een tweede plaats. Russell werd derde. Hamilton eindigde vierde, Norris en Ricciardo vijfde en zesde. Ocon, Bottas, Gasly en Albon completeerden de top tien. Die laatste was wel knap: Albon reed namelijk 57 ronden op de harde banden, een bizarre strategie van Williams.