Foto: FIA Formula E
Het leek bijna onmogelijk maar het is toch echt gebeurd: Nyck de Vries is de eerste wereldkampioen Formule E geworden. Na een knotsgekke openingsfase, waarbij titelkandidaten Evans, Mortara en Dennis allemaal uitvielen, hoefde de jonge Fries enkel nog maar de race uit te rijden. Dat deed hij zonder problemen en mag zich daardoor als eerste wereldkampioen Formule E noemen.
Het hele veld leek goed weg te komen, maar de wagen van Mitch Evans bleef als een blok beton staan toen de lampen uit gingen. De andere kanshebber op de titel, Eduardo Mortara, klapte er vol bovenop. Daarmee waren er meteen twee concurrenten voor Nyck de Vries uitgeschakeld en kwam de safety car de baan op. Een ronde later besloot de raceleiding de rode vlag te zwaaien en de sessie stil te leggen. Evans en Mortara konden beide gelukkig op eigen kracht uit de wagen klimmen, maar hun race zat er wel op.
We're under a red flag in Berlin after a collision on the start line between two of our championship contenders – @mitchevans_ and @edomortara.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
Great to see both drivers get out of the car ok. They will be going to the medical centre for checks!
?? 2021 @BMWi #BerlinEPrix pic.twitter.com/Ndg2aEJwOu
Het duurde uiteindelijk een half uur voor de race weer herstart werd. Na een rondje achter de safety car kon Vandoorne de race weer hervatten. En men viel van de ene verbazing in de andere toen ook Jake Dennis, de op dat moment grootste concurrent van De Vries voor de titel, van de baan af schoot. Hij verremde zich, zijn banden blokkeerden en schoot rechtdoor de muur in. De Vries zag het voor zijn neus gebeuren en klom naar plek tien. Daarmee reed hij in de punten en virtueel op titelkoers. Na een full course yellow mocht Vandoorne nogmaals de race herstarten. Nyck de Vries begon meteen aanvallen en ging Sette Camara voorbij voor plek negen.
Gutting end to the championship battle for @JakeDennis19…
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
Live timing ? https://t.co/PfsIBGoxYB
?? 2021 @BMWi #BerlinEPrix | @Niobium_Nb | @BMWMotorsport pic.twitter.com/ANk1OT7mOM
Na het activeren van zijn eerste attack mode wist hij meteen ook nog Buemi en Wehrlein in te rekenen. Vooraan verloor Vandoorne de leiding van de race aan Norman Nato en Alexander Sims die beide hun eerste keer attack mode activeerden. Ook Oliver Rowland ging de Belg voorbij met de extra hoeveelheid aandrijflijn kracht. De Mercedes-coureur ging een rondje later ook maar voor zijn eerste keer attack mode en daardoor kon De Vries meteen aansluiten bij zijn teamgenoot op plek zes.
Norman Nato trok met nog 25 minuten te gaan vooraan een gat met nummers twee en drie, Oliver Rowland en Alexander Sims. De coureur die op de wip zit bij Rokit Venturi was al sterk bezig dit weekend en liet ook op de zondag goed van zich zien. Vandoorne sloot ondertussen ook weer aan achter Rowland en Sims. Die laatste had voor die derde stek wel al zijn tweede en tevens laatste attack mode nodig.
De Vries was sterk op weg en ging Wehrlein voorbij voor plek zes. Daarna liet zijn teamgenoot Vandoorne hem ook voorbij, waarna ook de vierde stek wist te bemachtigen. Vervolgens werd de gele vlag gezwaaid door het uitvallen van Antonio Felix da Costa. De Portugees werd in bocht twee ingehaald door Lucas di Grassi, werd in de muur geduwd en dus was het einde race voor de Techeetah-coureur. Niet veel later stuurde de wedstrijdleiding de safety car de baan op, omdat het weghalen van de wagen van de Portugees even tijd nodig had. Di Grassi werd als schuldige aangewezen en kreeg later een drive through penalty voor het incident. Daarmee waren alle kansen voor de Audi-coureur verkeken.
Norman Nato mocht de race herstarten en had meteen Oliver Rowland en Alexander Sims in zijn nek. De Vries zat daar vlak achter en moest rekening houden met André Lotterer. Gelukkig voor alle coureurs kwamen ze er allemaal zonder kleerscheuren vanaf. Nyck de Vries stuurde met Fanboost voorbij Alexander Sims, maar kwam iets wat wijd uit de bocht. Daarna brak volledige chaos uit toen ook Vandoorne, Wehrlein en Lotterer zich met de strijd op plek drie gingen bemoeien. De Vries wist de auto heel te houden, maar viel wel terug naar stek zeven. Vandoorne besloot een ronde later voor de attack mode te gaan, viel even terug naar plaats vijf, maar ging meteen op jacht naar Lotterer en ook Sims moest er niet veel later aan geloven. Daarmee had de Belg een podiumplaats te pakken.
"AND THERE'S CONTACT!"@nyckdevries, @Andre_Lotterer and @AlexanderSims go three wide ?
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
Live timing ? https://t.co/PfsIBGoxYB
?? 2021 @BMWi #BerlinEPrix | @Niobium_Nb pic.twitter.com/TmwahJHB7a
Vooraan gingen Lotterer en Sims wiel aan wiel en haakten hun wielkappen in elkaar. Het resulteerde in wat rondvliegende onderdelen en een korte gele vlag, maar veel maakte het niet meer uit. De Vries reed, op een klein momentje met Vergne na, zonder problemen naar de finish. En daarmee is Nyck de Vries de eerste officiële Formule E wereldkampioen. De elektrische raceklasse is dit jaar namelijk voor het eerst een officieel FIA wereldkampioenschap. Voor De Vries is het de eerste wereldtitel van zijn carrière. Ook Mercedes heeft meteen de constructeurstitel te pakken, mede door de derde stek voor Vandoorne.
Norman Nato wist de race te winnen, met een tweede plaats voor Oliver Rowland en een podiumplaats voor Vandoorne.
.@nyckdevries becomes the FIRST EVER ABB FIA Formula E WORLD CHAMPION! ?⚡️
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 15, 2021
?? 2021 @BMWi #BerlinEPrix | @Niobium_Nb pic.twitter.com/sZMbCusUhB