Groot nieuws uit de Formule 1-paddock: Michael Masi is in 2022 niet langer de wedstrijdleider. De FIA ziet een andere rol voor hem weggelegd. Deze beslissing komt waarschijnlijk voort uit de beslissingen die de Australiër maakte tijdens de laatste Grand Prix van het 2021-seizoen.
Masi raakte in opspraak door de beslissingen die hij nam tijdens de Abu Dhabi GP in december, waardoor Max Verstappen een groot voordeel had op Lewis Hamilton doordat er toch nog één ronde onder groen zou worden gereden. Daardoor kon de Nederlander zijn titelconcurrent voorbij sturen en moeiteloos naar de finish rijden. Daarmee hengelde Verstappen voor het eerst in zijn carrière de wereldtitel binnen.
Meteen na afloop van de race barstte de discussie los: had Masi de juiste beslissing genomen? Klopte alles reglementair wel? Alle teams hadden gedurende het seizoen allemaal de wens uitgesproken om nooit een race onder gele vlag uit te rijden. Masi besliste dan ook de safety car naar binnen te halen en diezelfde ronde al de groene vlag te zwaaien, waardoor er nog één ronde te gaan was.
Het leidde in ieder geval tot onvrede bij Mercedes, die in eerste instantie nog in beroep gingen tegen de uitslag. Uiteindelijk lieten ze dit vallen, toen de FIA bekendmaakte dat het de gebeurtenissen in Abu Dhabi grondig ging onderzoeken. Er gingen daarna geruchten dat Mercedes van de FIA zou hebben geëist dat Masi volgend jaar een andere baan moest gaan zoeken en er iemand anders op de plek van wedstrijdleider moest gaan zitten. Of dit verzoek ook echt ingediend is zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Wat nu wel is gebeurd is dat Michael Masi aan de kant is geschoven door de FIA. Als vervangers zijn Niels Wittich en Eduardo Freitas aangesteld. Wittich is nu actief in de DTM; Freitas is al jaren verbonden aan de World Endurance Championship. Zij worden bijgestaan door Herbie Blash.
Naast de nieuwe wedstrijdleiders komt er ook een VAR, een Video Assisted Referee, zoals we die nu ook al in bijvoorbeeld het voetbal kennen. De Video Race Control Room is er om de wedstrijdleider te assisteren en zal buiten het circuit geplaatst worden. Daarnaast zal er geen radiocontact tussen de wedstrijdleider en de teams meer te horen zijn tijdens de tv-uitzendingen. Dit ‘zodat er in alle rust beslissingen genomen kunnen worden’, zo schrijft de FIA. Het blijft voor de teams verder wel mogelijk om vragen te stellen aan Wittich en Freitas, maar nu dus niet meer met de druk erbij van de kijker thuis.
Om de duidelijkheid over het ‘unlappen’ te vergroten zullen de regels daarover worden verduidelijkt, zodat hierover alles voor iedereen helder is voorafgaand aan het nieuwe seizoen.
Daarmee heeft de seizoensfinale toch nog een staartje gekregen en mag Michael Masi op zoek naar een nieuwe functie bij de FIA, nadat hij de rol van wedstrijdleider drie jaar heeft mogen vervullen.