Het 2020 seizoen zal waarschijnlijk beginnen in Europa. En er is een kans dat dit achter gesloten deuren zal zijn. Dat verteld Ross Brawn, sportief-directeur van de Formule 1.
Door het coronavirus zijn tot nu toe al negen races uitgesteld. Canada werd gisteren uitgesteld, waardoor voorlopig Frankrijk de eerste race van het seizoen zal zijn.
Brawn vertelt dat het de wens van de Formule 1-organisatie is om zo snel mogelijk weer te gaan racen, om de fans van wat entertainment te voorzien in deze moeilijke tijden. Ook de eerste paar races achter gesloten deuren is een mogelijkheid: ”Reizen voor de teams en reizen voor iedereen daaromheen gaat één van de lastigste punten zijn. We kijken dan ook naar een Europese start, met mogelijk een besloten race. We kunnen een hele afgesloten omgeving creëren, waarin de teams met chartervliegtuigen aankomen, we hun naar het circuit loodsen, iedereen testen, en zo niemand in gevaar brengen”’ vertelt de Brit.
Een race zonder fans vindt Brawn geen leuk iets, maar het is volgens hem beter dan niets: ”We moeten onthouden dat er miljoenen mensen die de sport volgen thuis zitten. Veel van hen zitten geïsoleerd, en om de sport levend te houden en mensen te entertainen zou een mooi lichtpuntje zijn tijdens de crisis waar we in zitten.” vertelt de sportief directeur. ”Maar, we kunnen niemand in gevaar brengen.”
De organisatie kijkt nu naar mogelijkheden hoe het een zo vroeg mogelijke start van het seizoen kan verwezenlijken. Maar, dan moet het seizoen volgens Brawn wel blijven doorlopen, en niet weer stilgelegd worden. Europa is dan ook de beste optie volgens hem.
Brawn hint nog altijd op een 18 à 19 race-kalender, met een start in juli en enkele triple-headers (drie races achter elkaar). ”We hebben minstens acht races nodig voor een kampioenschap. We kunnen nog acht races rijden als we starten in oktober, dus als uiterste begindatum zou het oktober worden. Maar de mogelijkheid om het seizoen tot begin 2021 door te laten lopen ligt er ook nog. Die optie wordt onderzocht, al zijn er wel veel complicaties rondom dat scenario.”
Een andere maatregel waar naar gekeken wordt is het verkorten van het raceweekend, van drie naar twee dagen. ”Om het logistiek haalbaar te laten zijn, wordt er gekeken naar weekenden met twee racedagen. China bijvoorbeeld lijkt zo’n weekend te worden, als we daar inderdaad naartoe gaan. Om daar naartoe en vandaan te komen naar het volgende evenement, is een korter weekend handiger.” besluit Brawn
Een mooie inkijk in alles wat er achter de schermen uitgezocht wordt. Zelfs de race in China is dus nog niet helemaal van tafel, al was die ook tot nu toe nog enkel uitgesteld.