Foto: Mercedes AMG F1 / LAT Images
Red Bull Racing heeft de nieuwe W11 van Mercedes nog eens goed van dichtbij bekeken na de testdagen. Wat blijkt: de Duitse renstal rijdt met luchthappers op de auto om de remmen te koelen, die volgens het team van Max Verstappen mogelijk illegaal zijn. Het team heeft navraag gedaan bij de FIA, die inmiddels ook heeft gereageerd op de verdenkingen.
De zogenaamde brake ducts waar Red Bull nu over geklaagd heeft zijn aan strenge regels verbonden. Mercedes zou nu een extra ventilatiekanaal gecreëerd hebben, waarmee het een koelingsvoordeel zou hebben. Maar: dit kanaal zou zich buiten het daarvoor aangewezen gebied achterop de auto zitten.
Red Bull stelde vragen bij de FIA of dit wel door de beugel kon. Technisch directeur Nikolai Tombazis van de sportregulator reageerde tegenover Auto Motor und Sport dat de regels rondom de brake ducts een beetje grijs gebied zijn en roept alle teams op om vooral niet de mazen in de wet op te zoeken. De FIA heeft de luchthappers illegaal verklaard en Mercedes zal dus het gedeelte moeten aanpassen. Geruchten gaan dat ook Racing Point een vergelijkbaar design heeft gebruikt en dus ook de brake ducts zal moeten veranderen.