Foto: Mercedes
Valtteri Bottas heeft vanaf pole position de Turkse Grand Prix gewonnen. De Fin reed een foutloze race en wist Max Verstappen achter zich te houden. Die eindigde uiteindelijk tweede. Hamilton moest na een volgens hem verkeerde pitstop genoegen nemen met een vijfde plaats, waardoor Verstappen weer de leiding in het kampioenschap in handen heeft.
Met het hele veld op intermediate banden ging de race van start. Iedereen kwam goed van de plaats, al duurde dat niet lang. Alonso werd in de eerste bocht in de ronde getikt door Pierre Gasly en moest van achteraan het veld de race voortzetten. Gasly kreeg voor de actie uiteindelijk vijf seconden tijdstraf. Verstappen hield een gat van ongeveer anderhalve seconde aan van Bottas en kon het tempo verder redelijk probleemloos volgen. Iets verder achteraan het veld ging het wel even mis, met Latifi die zijn bolide spinde door te rap op het gas te gaan en Mick Schumacher die hetzelfde lot trof als Alonso, notabene aangericht door de Spanjaard, en in de ronde werd getikt. Ook Alonso kreeg een tijdstraf van vijf seconden voor het incident.
Lewis Hamilton sloot vervolgens aan bij Yuki Tsunoda en bleef daar best wat ronden achter vast te zitten. De jonge Japanner wist de andere lijnen van de Brit prima te pareren, maar in ronde negen kon Hamilton toch aan de AlphaTauri-coureur voorbij. Daarna waren Lance Stroll en Lando Norris een gemakkelijke prooi en was hen in twee rondjes voorbij. In het middenveld was Carlos Sainz aan een goede opmars bezig en in ronde veertien dook de Spanjaard diep in bij Sebastian Vettel en ging de Duitser in de een na laatste bocht voorbij, al was er wel licht contact. Het mocht echter allemaal verder van de wedstrijdleiding.
De eerste die een reguliere pitstop maakte was Daniel Ricciardo in rondje 22. De Australiër bleef al een beetje in het achterveld hangen, maar viel na de pitstop terug naar plaats achttien. Niet lang daarna ging Yuki Tsunoda even in de fout: de Japanner verloor zijn auto in de bocht en ging even in de ronde. Hij verloor een plek aan Giovinazzi, maar kon wel verder.
De vochtigheid van de baan was nog teveel voor droogweer-banden, maar de intermediates werden door de rijders veelal opgereden tot bijna een slick-band. Volgens Bottas en Hamilton was het nog wel te rijden op dat afgereden rubber. In rondje 35 sloot Hamilton aan bij Sergio Pérez wilde hem voorbij, maar de Mexicaan gaf zich niet makkelijk gewonnen. De Brit leek er voorbij, maar Checo vocht zich terug richting bocht één en had dus in ieder geval weer een rondje langer plek vier in handen.
In ronde 37 kwam Verstappen binnen voor een pitstop. De Nederlander ging naar een nieuwe set intermediate rubber en hij kwam terug op de baan voor Sergio Pérez. Daarna ging Carlos Sainz voor nieuw rubber, maar zijn stop ging niet goed. Een sensor ging waarschijnlijk niet op groen en dus was de stop ontzettend langzaam. Sebastian Vettel waagde met zijn team op dat moment ook de gok om op droog weer-rubber naar buiten te gaan, maar de medium banden waren bij lange na nog niet de juiste band en dus was het harken en malen voor de Duitser. Na een moeizame ronde kwam Vettel maar weer naar binnen en ging weer terug naar een set nieuwe regenbanden, de intermediates.
Lewis Hamilton werd in rondje 42 gevraagd door zijn team om binnen te komen voor een nieuwe set intermediates, maar hij wilde zelf graag buiten blijven dus gingen de pitmechanics weer op hun stoeltje zitten. Vooraan kroop Bottas richting Leclerc, die nog steeds op het rubber reed waarop hij was gestart. In ronde 46 zat de Fin de Monegask op de hielen en een ronde later was hij de Ferrari-coureur voorbij. Daarmee was Bottas terug aan de leiding van de wedstrijd. Meteen daarna ging Leclerc maar naar binnen voor een nieuwe set banden, in de hoop dat hij in tien ronden het gat naar Hamilton van tien seconden nog dicht kon gaan rijden.
Maar Mercedes had andere plannen: in ronde 51 haalde het team Hamilton binnen om de snelste raceronde te pakken en dan nog terug te rijden naar plaats drie, om zo gelijk te komen met Verstappen in het WK. De Brit viel terug naar plaats vijf, op zes seconden van Pérez. Die was vooraan het veld nog naar het podium aan het rijden, door Leclerc nog even in te halen met nog zes ronden op de teller.
Hamilton was ontzettend ontevreden met de call van zijn team om hem naar binnen te halen voor nieuwe banden. De intermediates hadden op de opdrogende baan te weinig grip, waardoor de Brit moeite had om het gat naar voren te dichten. Boos liet hij weten over de radio dat de pitmuur hem met rust moest laten. Vooraan ging zijn teamgenoot nog even flink doortrappen: Bottas wilde naast zijn overwinning nog graag even de snelste raceronde in handen krijgen en zette een 1:31 neer.
Gasly klopte nog wel even aan bij Hamilton, maar hij kon geen kans meer wagen om de vijfde plaats nog af te pakken van de Brit. Bottas bleef vooraan volledig buiten de bedreiging van Verstappen, die inmiddels dertien seconden achterstand had opgelopen op de Fin en ging er met de overwinning vandoor. De twee Red Bull’s completeerden het podium. Charles Leclerc eindigde vierde, met Lewis Hamilton op vier seconden achter hem op plaats vijf. Gasly eindigde daar weer twee seconden achter als zesde, met vlak achter zich Lando Norris. Carlos Sainz wist zich knap terug te vechten na een gridstraf en eindigde achtste. Stroll werd negende en Ocon tiende.