Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool
Valtteri Bottas heeft de eerst race van 2020 gewonnen. De Fin begon de race vanaf pole position en heeft die positie ook niet afgestaan. Charles Leclerc werd tweede, Lando Norris reed voor het eerst in zijn F1-carrière naar het podium en pakte de derde plaats. Ook Verstappen begon vanaf de voorste startrij, maar moest de wedstrijd al snel staken vanwege technische problemen.
217 dagen moesten we wachten sinds de laatste race in Abu-Dhabi, maar de seizoensopener in Oostenrijk had niet spectaculairder kunnen beginnen. Niet ver voor de start van de wedstrijd werd de startopstelling nog opgeschud door een gridpenalty voor Lewis Hamilton. De Brit ging tijdens de kwalificatie niet van zijn gas tijdens een gele vlag, toen Bottas van de baan vloog en kreeg daarom drie plaatsen straf. Daardoor schuiven Verstappen, Norris en Albon een plaats op, voordat de lichten überhaupt zijn gedoofd.
Het hele veld komt zonder problemen door de eerste ronde. Bottas gaat aan de leiding, met achter hem Verstappen, Norris, Albon en Hamilton. Norris voert de druk nog even op bij de Nederlander, maar Verstappen weet de Brit achter zich te houden. Al snel blijkt dat de McLaren zijn positie niet kan verdedigen. Albon passeert vrij gemakkelijk de McLaren gevolgd door Lewis Hamilton. De Mercedes is sowieso de snelste wagen op de baan en ook Albon moet Hamilton aan zich voorbij laten gaan. Dat betekent dat Max Verstappen zijn buffertje kwijt is, maar de Nederlander heeft in de beginfase van de race wel een gat van een aantal seconden weten op te bouwen ten opzichte van de Brit.
In ronde 11 gaat het mis voor Verstappen. Elektronische problemen gooien roet in het eten en de Nederlander rijdt hortend en stotend naar de pits en zal daar noodgedwongen zijn wedstrijd moeten staken. Niet veel later rijden ook Daniel Ricciardo en Lance Stroll langzaam over het circuit en beide coureurs eindigen hun race in de pitstraat.
Technische problemen zijn er ook voor Kevin Magnussen. In de 26e ronde spint de Deen van de baan, wat de eerste safety car van de wedstrijd oplevert. Voor de overige coureurs het moment om de pitbox op te zoeken voor vers rubber. Als de safety car weer naar binnen komt, levert Sebastian Vettel zichzelf geen dienst door te spinnen tijdens een inhaalactie op Carlos Sainz. Er volgt een tweede safety car situatie als George Russell stilvalt in bocht vier. Normaal gesproken is de Red Bull Ring een éénstopper, maar door de nieuwe safety car maken Albon, Norris en Leclerc een tweede pitstop. Daardoor rijden twee zwarte Mercedessen en de ‘Pink Mercedes’ van Sergio Perez aan de leiding van de wedstrijd.
Bij de herstart verliest de Mexicaan zijn positie gelijk aan Albon, maar de wedstrijd wordt enkele seconden later opnieuw stilgelegd als Kimi Raikkonen in de laatste bocht zijn wiel verliest en zijn wagen naast de baan parkeert. Ook dat levert een Safety car lop. Als de wedstrijd wordt hervat ziet de Thaise Brit een gat en duikt aan de buitenkant van de Mercedes van Hamilton. De actie komt hem duur te staan als de twee coureurs elkaar raken en de Red Bull het grind in duikt. Albon valt terug naar de laatste positie en Hamilton wordt bestraft met tijdstraf van vijf seconden.
De Ferrari’s van Leclerc en Vettel rijden een kleurloze wedstrijd, maar de Monegask weet optimaal te profiteren van de technische problemen en fouten van anderen rijdt in de slotfase van de wedstrijd in rap tempo naar voren. Eerst zijn Perez zijn podium in rook opgaan door een tijdstraf van vijf seconden, vervolgens wordt hij gepasseerd door Leclerc. De Mexicaan moet vervolgens ook de ontketende McLarens van Norris en Sainz aan zich voorbij laten gaan.
Zoals gezegd rijdt Bottas zonder echte bedreiging naar de overwinning gevolgd door Lewis Hamilton. De Brit valt door zijn tijdstraf van vijf seconden echter terug naar de vierde plaats. Leclerc schuift door naar de tweede plaats, terwijl Lando Norris de eerste podium uit zijn carrière pakt, door in de laatste twee ronden snelle tijden neer te zetten waarmee hij binnen vijf seconden achter Hamilton over de finish komt. Naast een podiumplek levert het hem ook de snelste ronde en dus een extra punt op.
Uiteindelijk komen slechts elf coureurs over de finish, waarbij Latifi de enige coureur is die de race uitrijdt, maar geen punten scoort.