Foto: FIA Formula E
Robin Frijns heeft vanavond tijdens de tweede Diriyah E-Prix zijn eerste pole position niet weten om te zetten in een overwinning. De Nederlander kon de Brit Sam Bird niet achter zich houden en moest het na een rode vlag stellen met een tweede plaats.
De Limburger mocht vanaf de eerste startplaats vertrekken en deed dat bij het uit gaan van de lampen perfect. Achter hem moest Sette Camara meteen een plaats inleveren aan Sam Bird in zijn Jaguar.
Na zeven ronden begon het vechten vooraan het middenveld, met gewaagde inhaalacties van Da Costa en Buemi. Jean-Eric Vergne was vlak daarna de eerste coureur in het veld die zijn auto over de activatiezone van de Attack Mode stuurde en daarmee voor enkele minuten 35kW extra energie had. Daarmee wist hij vrij probleemloos zijn teamgenoot Antonio Felix da Costa voorbij te gaan.
Ook Oliver Turvey moest er niet veel later aan geloven en dus klom Vergne op naar de vierde plaats. Met nog 32 minuten te gaan besloot Robin Frijns voor het eerst zijn attack mode te activeren, waardoor Sam Bird hem voorbij kon gaan. Het gat was alleen niet zo groot, waardoor hij na twee minuutjes door de extra kilowatts weer langs de Brit kon sturen.
Het gat van Frijns en Bird naar Sette Camara en Vergne liep daarna op naar ruim vier seconden. De Fransman dook snel langs de Braziliaan en Vergne kon daarna verder scheuren om het gat met de twee koplopers te dichten. Direct daarna ging het achteraan flink mis tussen Wehrlein en Dennis. Die laatste werd door de Duitser in de muur gedrukt en moest de strijd staken. Een korte full course yellow werd gezwaaid, vlak nadat Frijns zijn Attack Mode activeerde. Dit scheelde de Nederlander de nodige energie te besparen. Voor de actie kreeg Wehrlein even later een drive-through penalty
Meteen toen de groene vlag weer gezwaaid werd ging Frijns op jacht naar de eerste plek, op amper eens seconde van Bird. Na twee rondes wist hij dit te bolwerken en leidde de race weer. Bird probeerde een ronde later meteen weer terug te slaan, maar moest dit bekopen met het moeten afwijken van de lijn en kreeg daardoor meteen Da Costa en Vergne in zijn nek.
De twee Techeetah’s lieten er onderling ook geen gras over groeien en gaven elkaar in het gevecht voor plek drie amper ruimte, met het nodige contact tot gevolg. Doordat Frijns al teveel energie gebruikt had moest hij flink rustiger aan doen, waardoor de twee Techeetah’s al vrij snel bij de Nederlander op de staart zaten. Toen viel nogmaals een full course yellow, door een crash van Lynn, Evans en Günther. Die laatste verremde zich en nam twee auto’s mee de muur in. De gele vlaggen werden al vrij snel omgezet in een safety car, door de hoeveelheid rommel op de baan.
Na meerdere rondes achter de safety car besloot de raceleiding dat er te weinig tijd was om de auto’s van de baan te krijgen en nog weer te gaan racen. En dus werd de rode vlag gezwaaid en ging de overwinning naar Sam Bird, die afgelopen seizoen nog teamgenoot was van Robin Frijns. Voor de Brit was het meteen ook de eerste overwinning voor zijn nieuwe team, Jaguar.
Voor Nyck de Vries en Stoffel Vandoorne, die beide niet mochten kwalificeren, viel er weinig meer te halen vandaag. Door de uitvallers eindigden ze uiteindelijk veertiende en achttiende.
De einduitslag van de tweede ronde van het Formule E-kampioenschap