In een persverklaring heeft Audi vanmiddag laten weten dat het dit jaar haar laatste seizoen in de DTM zal rijden. Vanaf 2021 blijft dus enkel BMW over als constructeur. De organisatie van de Deutsche Tourenwagen Masters respecteert het besluit, maar echt blij lijkt het niet te zijn.
Het Duitse automerk wil zich al langere tijd meer gaan focussen op het leveren van ‘premium mobiliteit met een klimaatneutrale voetafdruk’, maar de keuze om uit de DTM te stappen bleef nog uit. Nu, onder andere met het oog op de economische moeilijkheden die het coronavirus met zich mee zal brengen, trekt het management van Audi AG alsnog de stekker uit het DTM-project.
”Audi heeft de DTM gevormd, en de DTM heeft Audi gevormd. Dit toont hoeveel kracht er in de autosport zit, technologisch en emotioneel” vertelt Markus Duesmann, hoofd van het management van Audi AG. ”Met de kracht die we hieruit hebben gehaald gaan we onze transformatie naar een sportief, duurzaam merk voortzetten. Daarom blijven we ons ook focussen op de racebaan. Formule E biedt een aantrekkelijk platform hiervoor. Om dit nog aan te vullen kijken we ook naar andere progressieve motorsport formats voor de toekomst.” besluit Duesmann.
Met het besluit van Audi blijft dus nu enkel BMW nog over in de DTM, nadat eerder Mercedes zich ook al terugtrok na langere tijd bij de Deutsche Tourenwagen Masters betrokken te zijn geweest.
In een statement laat de organisatie van de DTM weten dat het een moeilijke dag is voor de motorsport in Duitsland en de rest van Europa: ”Ik betreur het besluit van Audi ontzettend” vertelt Gerhard Berger, baas van ITR. ”Ondanks dat we de beslissing respecteren, bezorgt het ons, onze partner BMW en onze teams wel enkele uitdagingen voor de korte termijn. Gezien de situatie rondom het coronavirus hadden we gehoopt op een meer gezamenlijke oplossing.”
De organisatie is dus niet echt te spreken over de beslissing, en het vreest voor het voortbestaan van de raceklasse. Maar het verwacht tegelijkertijd ook wel dat Audi de zaakjes toch nog netjes achter zal laten. Binnenkort hoopt Berger in een vergadering garanties te kunnen geven aan de teams, want met een autoleverancier minder wordt het wel heel krap ineens.
Lee van Dam, organisator van de DTM in Assen, reageert bij RTV Drenthe op het vertrek van Audi: ” Dat was wel even schrikken, hoewel ik ook wel wist dat het er misschien aan zat te komen. Audi ondervindt veel schade van de corona-crisis en ze willen zich meer gaan richten op elektrisch rijden”, aldus van Dam.
Dit seizoen staat de DTM van 4 tot en met 6 september, nog gewoon mét Audi, op de kalender van het TT Circuit. Maar of het evenementenverbod bij 1 september blijft, of dat deze langer van kracht zal blijven, is nog de vraag.