De Audi-bolide tijdens de pre-season test in Valencia afgelopen weekend (Foto: FIA Formula E)
Audi gaat stoppen met haar Formule E-team. Dat heeft de autofabrikant vanmiddag bekendgemaakt. In plaats daarvan gaat het starten met het ontwikkelen van een LMDh-auto waarmee het terugkeert naar Le Mans en investeert het tijd en middelen in de Dakar Rally.
Audi stapte in de Formule E om met de kennis die het daarmee zou opdoen haar elektrische consumentenauto’s te verbeteren: ‘Alleen elektrificatie van onze vloot is niet meer een ding van de toekomst, maar is het hier en nu’ vertelt Markus Duesmann, onderdeel van het technische ontwikkelingsteam van Audi.
Daarom is de Dakar een volgende stap, waar de autofabrikant aan mee wil gaan doen met een elektrische bolide. Dat project gaat de Formule E-tak, die zeven jaar meedraaide in de elektrische raceklasse, vervangen. In 2022 hoopt het voor het eerst ‘met een innovatief prototype’ aan de start te verschijnen van de legendarische rally-wedstrijd.
Het stoppen met de Formule E betekent geen vertrek van Audi uit het racen op circuits. Klantenteams die een Formule E-krachtbron afnemen van de Duitse autofabrikant kunnen dat ook na 2021 blijven doen.
Daarnaast zit er bij Audi ook een LMDh-project zit in de pijplijn. Daarmee keren de vier ringen terug naar de 24 uur van Le Mans en Daytona: ‘In ons achterhoofd hebben we de wensen van onze klanten, maar ook onze visie op de toekomst van ons merk. Die is duidelijk gefocust op elektrificatie en emissievrije mobiliteit. We zijn ons dan ook flink aan het voorbereiden op de LMDh die geïntroduceerd wordt’ aldus Julius Seebach, managing director binnen Audi Sport.
De LMDh is een nieuw prototype auto dat vanaf 2022 onder andere in het IMSA-kampioenschap gebruikt zal worden. Ook in de WEC zal er met de auto’s gereden worden. Ook McLaren en Porsche hebben eerder gezegd interesse te hebben in het nieuwe type auto, maar definitieve keuzes daarover zijn nog niet bekend.