Gridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_White
  • F1
  • F2
  • F3
  • Formule E
  • W Series
  • WEC
  • Indycar / NASCAR
  • DTM

Analyse: de transferopties na 2020

28 december 2019

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Met de contractverlenging van Charles Leclerc en Max Verstappen staan er alweer twee mensen vast voor het seizoen na 2020. Wat zijn eigenlijk de transferopties na komend seizoen?

De grid van het seizoen 2020 en die van 2021 zien er, op het moment van schrijven, als volgt uit:

De grid is voor 2021 is dus nog alles behalve gevuld. Welke transfers kunnen we verwachten?

Alfa Romeo Racing

Bij Alfa zijn er nog geen drivers vastgelegd voor 2021. Kimi Räikkönen maakt, zo zegt hij zelf, later in 2020 de keuze of hij in de Formule 1 wil blijven. De nieuwe regulations voor 2021 hebben daarbij voor hem geen invloed. Voor Antonio Giovinazzi zou een logische volgende stap zijn om naar Ferrari te gaan, al heeft de teambaas van Ferrari, Mattia Binotto, wel laten vallen dat de Italiaan momenteel nog niet goed genoeg is voor Ferrari. Hij zal dus aan de bak moeten om een contract bij Ferrari af te dwingen.

Een logische opvulling bij Alfa zou Mick Schumacher zijn, die momenteel nog uitkomt in de Formule 2. Met oud-F1-coureur Michael Schumacher als vader zijn de verwachtingen van hem natuurlijk groot, dus in 2020 zal hij de verwachtingen wel waar moeten maken. Afgelopen seizoen, zijn ‘rookie-season’ in de Formule 2 waren zijn prestaties namelijk niet geweldig.

Ook Robert Schwartzman is zeker nog een kandidaat, die komend seizoen naast de Duitser zal plaatsnemen bij Prema Racing.

Scuderia Alpha Tauri Honda

Bij Toro Rosso, of Alpha Tauri, zoals het vanaf 2020 zal heten, is in ieder geval één ding zeker: er zal gereden worden met een Honda motor. De samenwerking tussen de Japanse motorfabrikant en Alpha Tauri (en ook Red Bull Racing) is tot eind 2021 verlengt.

Over de coureurs is nog weinig te zeggen. Bij goede prestaties kan het nog wel eens spannend worden om het tweede stoeltje bij moederteam Red Bull, maar anders blijven de plekken waarschijnlijk voorbehouden voor Pierre Gasly en Danill Kvyat. Tenzij zij natuurlijk de transfer maken naar een ander team.

Scuderia Ferrari

Bij Ferrari is dus inmiddels één naam bekend: Charles Leclerc zal tot 2024 bij de Italianen rijden. Nu is de grote vraag: wie zal de stoel van Sebastian Vettel overnemen? Schuift Giovinazzi door? Of blijft de Duitser toch nog een jaar zitten? Ook werd de naam van Verstappen genoemd, maar hij zit nu in ieder geval tot 2023 bij Red Bull en na de uitspraken van Verstappen over Ferrari’s auto lijkt het Italiaanse team een eventuele deur voor een latere overstap toch wel behoorlijk hard dicht te hebben gegooid.

Haas F1 Team

Het Amerikaanse team had een verschrikkelijk seizoen in 2019. Voor 2020 zijn Grosjean en Magnussen nog de rijders, maar voor 2021 staat nog niks vast volgens teambaas Guenther Steiner. Het was wel enigszins verrassend dat Haas voor 2020 vast hield aan dezelfde, ondanks de beroerde prestaties. Ook het vrijkomen van Nico Hülkenberg, die geen contractverlenging kreeg bij Renault, kon het team niet verleiden om een rijderswissel te doen.

McLaren

De overstap van McLaren, terug naar Mercedes motoren, zal in 2021 plaatsvinden. Het wordt dus een interessant jaar voor McLaren. Met Carlos Sainz Jr. en Lando Norris in de geledingen voor 2020 staat er een prima rijdersteam. Lando Norris heeft zich bij de fans zeer populair gemaakt en wordt ook wel de ‘memelord van de grid’ genoemd. McLaren zal de Brit binnen boord houden dus geen probleem vinden.

Het team wil in ieder geval de strijd aangaan voor de top 4 in het kampioenschap (en het liefst nog hoger) en heeft met zijn huidige rijders genoeg potentie in huis daarvoor. Een rijdersswitch is dus niet heel erg waarschijnlijk.

Mercedes

De geruchten van een F1-pensioen voor Lewis Hamilton doen vaak de ronde. De Brit is in 2021 36 en zou, mogelijk net als Vettel, best wel eens kunnen stoppen. Een mogelijke optie voor het Duits-Britse team was Max Verstappen, met als tweede rijder George Russell. Of toch Max Verstappen en Lewis Hamilton naast elkaar? Die dromen zijn nu vervlogen met de contractverlenging van Verstappen.

Dat alles kan wel alleen als Mercedes ook echt in de Formule 1 blijft. Het team is voor 2021 en later nog niet zeker dat het blijft. De nieuwe motorklant McLaren is wel een extra factor om toch op de grid rond te blijven rijden, dus het wordt nog interessant.

Ook werd Esteban Ocon genoemd, maar aangezien hij een contract voor twee jaar heeft bij Renault, in principe dus in 2021 bij het Franse team rijdt en er geen clausule in zijn contract staat voor een vroegtijdige terugkeer naar Mercedes, is die optie uitgesloten.

SportPesa Racing Point F1

Bij Racing Point is in ieder geval Sergio Pérez bevestigt voor 2021. Of Lance Stroll ook mag blijven zitten is nog de vraag. Een grote factor daarin zal zijn vader, Lawrence Stroll, zijn. Die pompt miljoenen in het team, dus mocht hij daarmee stoppen, dan is de kans groot dat ook Lance mag wieberen. Een interessante kwestie om te volgen dus.

Aston Martin Red Bull Racing

De grote vraag is: wordt 2020 hèt jaar voor Red Bull? Max Verstappen heeft er in ieder geval vertrouwen in. Hij heeft zijn contract verlengt tot 2023 en gaat dus met Red Bull en Honda voor het kampioenschap.

Alexander Albon zal komend jaar zijn stijgende lijn van afgelopen seizoen moeten doorzetten. Mocht hem dat lukken, dan is zijn plaats bij Red Bull in ieder geval wel zekergesteld.

Renault F1 Team

De vraag is of Daniel Ricciardo zal blijven. Renault lijkt, baserend op de prestaties van 2019, niet echt mee te kunnen doen voor podiumplaatsen en de Australiër is daar wel naar op zoek. De kans is dus groot dat ook hij zijn heil ergens anders zal zoeken. Waar is dan nog wel de vraag: bij Ferrari? Of bij Mercedes?

ROKiT Williams Racing

Het gaat moeizaam bij Williams. De terugkeer van Robert Kubica was geen succes. George Russell’s prestaties waren nog ongeveer het enige positieve aan het jaar. Hij haalde het maximale uit de auto. Voor 2020 zit de Brit naast de Canadees Nicholas Latifi, die het broodnodige geld meeneemt voor het financieel-niet-heel-gezonde Williams. Voor 2021 is, bij ok prestaties van Latifi, de Canadees wel zeker van zijn plaats, gezien het sponsorgeld wat hij meebrengt. De andere plek zal waarschijnlijk ingevuld worden door een andere rijder die een goede financiële bijdrage kan leveren aan de portemonnee van het Britse team. Wie dat kan, of zelfs wil zijn, is nog de vraag. De prestaties van komend jaar zullen daarin een hoop bepalen.

Stoelendans ‘light’

Er zijn al meer zekerheden dan voor ‘silly season’ 2019, maar zeker in de topteams zullen de transfers waarschijnlijk zeer interessant zijn. Het zal dus zeker een stoelendans worden. Maar of het zo lang zo spannend zal blijven als in 2019 is nog de vraag. Wie de stoeltjes bij Mercedes, Red Bull en Ferrari mag invullen is wel het meest interessant.

Max en Charles staan vast, de rest gaan we binnenkort zien!

Delen
Jordi Zandhuis
Jordi Zandhuis
© Gridtalk.nl
  • Login

    Forgot password?

    Register

    Registration confirmation will be emailed to you.

    Login | Forgot password?

    Reset Password

    Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

    Login