Het staat bekend als het zwartste weekend uit de geschiedenis van de Formule 1. De Grand Prix van San Marino op Imola in 1994. Een weekend waar veel F1-fans op 30 april en 1 mei aan terugdenken.
Het was een raar weekend. Op de vrijdag maakt Rubens Barrichello in de Jordan al een verschrikkelijke klapper. De Braziliaan snijdt de bocht verkeerd aan, schiet door en probeert te corrigeren voor de volgende bocht. Halverwege komt hij erachter dat hij veel te veel snelheid heeft om de bocht nog te kunnen maken en springt op de rem. Het heeft weinig zin. Hij krijgt de kont van de Jordan nog iets gedraaid, waardoor zijn wagen zijdelings op de curbstones gelanceerd wordt. Barrichello schiet over de bandenstapel heen de hekken in. De wagen duikt vervolgens met de punt van de wagen het gras in slaat vervolgens nog twee keer over de kop. Wonderbaarlijk genoeg heeft Rubens slechts een gebroken arm. De eerste persoon die in het ziekenhuis naast het bed van Barrichello stond was niemand minder dan Ayrton Senna.
Op zaterdag 30 april, nog geen 24 uur na de crash van Barrichello heeft Oostenrijker Roland Ratzenberger een horrorcrash. Het is het eerste seizoen van de Oostenrijker en hij komt uit voor Simtek. Op zaterdag breekt de voorvleugel van zijn paarse bolide en Ratzenberger duikt met 315 kilometer per uur frontaal in een betonnen muur. Op de beelden van de camera’s is te zien hoe de wagen van de 33-jarige Oostenrijker door schiet en terwijl zijn hoofd tegen de zijkant de cockpit hangt. Het is het eerste dodelijke F1-ongeval tijdens een Grand Prix weekend sinds 1982, toen Riccardo Paletti om het leven kwam op het Circuit Gilles Villeneuve in Canada. Alleen Elio de Angelis kwam in 1986 om het leven tijdens een test op het Franse Paul Ricard.
Today we honour the memory of Roland Ratzenberger
— Formula 1 (@F1) April 30, 2020
4 July 1960 – 30 April 1994
Gone, but never forgotten pic.twitter.com/JchuQQ97m8
Na het dodelijke ongeval van Ratzenberger gaat Senna naar de locatie waar de crash heeft plaatsgevonden om te kijken wat er gedaan kan worden om de baan veiliger te maken. Vervolgens spreekt hij zichtbaar aangeslagen met F1-dokter Sid Watkins over het ongeluk en laat hem weten dat hij geen goed gevoel heeft bij dit weekend. Watkins zegt tegen de Braziliaan: Je hebt niets meer te bewijzen. Je bent drievoudig wereldkampioen en duidelijk de snelste coureur. Geef het op en laten we samen gaan vissen. Het antwoord van Senna: ‘Sid, er zijn bepaalde zaken waar we geen controle over hebben. Ik moet racen.’
Deze zelfde Senna waarschuwt de overige coureurs tijdens de rijdersbriefing op de zondagmorgen om op te passen tijdens de race, want ‘deze wagens zijn gevaarlijk. We moeten iets doen.’ Het zou ook niet voor het eerst zijn dat Senna de baan van de Autodromo Enzo e Dino Ferrari wil veranderen. Vijf jaar eerder had Gerhard Berger een ongeluk in de Tamburrello bocht, wat hij met geluk wist te overleven. In 1990 ging de Oostenrijker met Senna naar die bocht om te kijken of het verlegd kon worden, want volgens Senna was de muur te gevaarlijk. Tegen Berger zei Ayrton: ‘We moeten de muur verplaatsen, want er komt een dag dat iemand hier sterft.’ Achter de muur loopt een rivier waardoor de twee concludeerden dat de bocht helaas niet aangepast kan worden.
Imola is de derde race van het seizoen en net zoals de voorgaande twee races start Senna de race vanaf pole position. Op Interlagos in Brazilië en op Aida in Japan viel Senna uit waardoor hij erop gebrand was om in San Marino zijn eerste overwinning voor het team van Williams te pakken. Michael Schumacher wist de eerste twee wedstrijden te winnen en begint de race achter Senna als tweede. Als de lichten doven heeft de Braziliaan een goede start en duikt als eerste de bocht in, maar de race wordt stilgelegd nadat Pedro Lamy op de Benetton knalt van JJ Lehto, die niet van z’n plek komt. Een wiel schiet los van de wagen en komt in het publiek terecht waarbij negen gewond raken.
Er volgt een herstart. Senna rijdt aan de leiding als hij in ronde 7 in de Tamburello op hoge snelheid van de baan vliegt. Commentator Olav Mol omschreef het tijdens de race als volgt:
‘In de warm-up vanochtend kon hij niet volgen. Dit is het gevecht om de koppositie tussen Ayrton Senna da Silva en hier vanaf de wagen van Schumacher gezien. En Senna gaat eraf! Ayrton Senna schiet eraf! Op een volgas positie gaat Ayrton Senna radeloos rechtdoor. Mijn god wat gebeurt hier allemaal. We zijn aan boord bij Schumacher en bij de wagen van Senna breekt er gewoon iets pats af. Dat is daar waar je doorschakelt naar de zesde versnelling. Al het slechte komt in drieën zegt men. Vrijdag Barrichello. Zaterdag, het zware ongeval, het dodelijk ongeval van Ratzenberger en nu zit Ayrton Senna bewusteloos in de Williams.’
De camera’s langs het circuit laten minutenlang zien hoe de doctoren het leven van de Braziliaan proberen te redden. Een kleine 20 minuten later verlaat Senna per helikopter het circuit. Een shot van de gehavende Blauwe Williams toont een rood witte vlag in de cockpit. Een overwinning had Senna op willen dragen aan Roland Ratzenberger. Zo ver zou het nooit komen. De race gaat door en wordt gewonnen door Michael Schumacher. Aan het begin van de avond komt het de bevestiging die niemand wil horen. Ayrton Senna da Silva is overleden.
Remembering the great Ayrton Senna, 26 years on from his untimely passing.
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 1, 2020
Always with us ❤️#SennaSempre pic.twitter.com/4IeUSyAbWc
1 mei 1994 om 14.17 uur. Het moment dat de wereld stilstond. Gerhard Berger zag vanuit zijn Ferrari het ongeluk gebeuren en zal later verklaren. Op de plek waar hij de muur raakte. ‘Dat is precies de plek waar wij in 1990 stonden om te kijken of de muur verschoven kon worden. Precies daar.’