Gridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_WhiteGridtalk_Logo_2020_White
  • F1
  • F2
  • F3
  • Formule E
  • W Series
  • IMSA / WEC
  • IndyCar
  • DTM

Terugblik: de historische liveries van Williams

26 juni 2020

Foto: Williams

Vandaag toonde Williams haar nieuwe livery voor het 2020 seizoen, nadat het haar eerdere design in de prullenbak kon gooien na de breuk met sponsor ROKiT, die voor een groot deel de kleurstelling bepaalde. De auto is nu weer spierwit met blauw en zwarte accenten, net als de afgelopen paar jaren. Maar hoe zag de auto er ook alweer uit in de gloriejaren? Tijd voor een terugblik op een paar historische liveries van Williams.

1993 – FW15C 

Embed from Getty Images

De door Adrian Newey ontworpen bolide in het camel geel, blauw en wit is voor velen nog altijd een van de meest iconische kleurstellingen van Williams. En met Alain Prost die in 1993 ook nog eens de titel pakte voor de Britse renstal, maakt het geheel nog mooier. In totaal wist het team tien van de zestien races in het seizoen te winnen: zeven voor Prost, drie voor Damon Hill.

2004 – FW26 

Embed from Getty Images

De livery waarmee Juan Pablo Montoya in 2004 de snelste Formule 1-ronde op Monza ooit mee reed. Weliswaar niet in de race, maar het gaat om het idee. Het record werd pas in 2018 verbroken door Kimi Raïkkonen. Of de livery hielp om de snelheid te behalen: waarschijnlijk niet. Maar het heeft zeker iets chique’s en met de BMW motor onder de motorkap was het ook nog lang niet zo’n slechte bolide. Helaas ontbrak het aan de betrouwbaarheid. De enige winst die het team behaalde was voor Montoya tijdens de seizoensfinale in Brazilië.

1997 – FW19

Embed from Getty Images

De bolide die Jacques Villeneuve zijn enige Formule 1-kampioenschap wist te bezorgen. Sigarettenmerk Camel was inmiddels vertrokken bij Williams en dus kon ook de kleurstelling op de schop. Uiteindelijk werd het blauw/wit met gouden en rode accenten. In totaal pakte het team tijdens acht van de zeventien races de winst en werd het naast kampioen middels Villeneuve ook nog constructeurskampioen. Niet alleen Villeneuve wist races te winnen: ook zijn teamgenoot Heinz-Harald Frentzen schreef één race op zijn naam. Namelijk de San Marino Grand Prix op Imola.

En, wat had kunnen zijn…

Uiteraard is er dan ook nog de livery waar het team eigenlijk mee aan zou treden dit jaar: het design dat zwaar leunde op de kleuren van ROKiT. De stekker werd helaas na een jaar al uit die samenwerking getrokken. Maar, toch nog een korte blik op ‘what could have been’, want ook deze livery zal de geschiedenisboeken in gaan. Alleen niet op de manier waarop het team gehoopt had…

Foto’s: Williams F1
Delen
Jordi Zandhuis
Jordi Zandhuis
© Gridtalk.nl
  • Login

    Forgot password?

    Register

    Registration confirmation will be emailed to you.

    Login | Forgot password?

    Reset Password

    Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

    Login